Få en rabatkode på 100 kr.

Tilmeld nyhedsbrevet og få en rabatkode på 100 kr

* betingelser for brug står i mailen du modtager

Restitution - Hvor meget skal du egentlig træne?


Restitution - Hvor meget skal du egentlig træne?

Det korte svar til hvor meget du bør træne, vil for mig altid være: ”Lige så meget som du kan restituere fra”. Netop restitution er noget jeg nu vil jeg prøve at komme nærmere ind på, for at give dig en bedre forståelse for hvordan du evt. kan benytte din tid i centret bedre og mere effektivt.

Lad os først kigge nærmere på noget af det de fleste ønsker i centret; fedttab og muskelopbygning.
Under et fedttab vil jeg altid forsøge at få mine klienter til at bevare så meget muskelmasse som overhovedet muligt. Derfor vil jeg også oftest træne dem på samme vis som hvis målet var muskelvækst, og så lade kosten og en smule konditionstræning stå for selve fedttabet.  Styrketræningen vil både hjælpe med at bevare den nuværende muskelmasse, men også forhåbentlig være med til at skabe det energiunderskud, som det kræves inden fedtet vil blive omdannet til energi.

Hvordan opnår vi så den optimale restitution? Det vil altid være afhængigt af den enkelte person og hvad der ellers fylder i vores liv. Noget vi alle dog altid kan arbejde med, det er vores søvn og kvaliteten af denne. Desværre oplever jeg ofte, at mange af de som selv forsøger sig med et fedttab alt for ofte ofrer en eller to timers søvn for at kunne træne mere. Og dette virker også i en kort periode, indtil det bare ikke virker længere. Og så begynder det altså at blive problematisk at fjerne endnu mere søvn for at lave endnu mere træning.

I stedet vil jeg altid anbefale at man sigter efter MINDST 7:30 timers kvalitetssøvn og gerne mere hvis det er muligt. Forsøg at gå i seng 8:30 time inden du skal op; forhåbentlig vil du opleve at du før eller siden begynder at vågne før dit vækkeur, hvilket betyder, at din krop er udhvilet og klar til dagens udfordringer.

Andre forhold der bidrager til en god restitution er naturligvis alt mad, vi indtager i løbet af dagen. Dette emne kommer jeg ind på i en senere artikel. Ligeledes vil jeg berøre kosttilskud på et andet tidspunkt. 

Hvornår ved man så om man har en god restitution?
Hvis du generelt føler, at du kommer nærmere dit mål, så gør du højst sandsynligt noget rigtigt. Hvis du derimod føler, at dine mange timers træning ikke viser de resultater, du ønsker, så kan det være en idé at reflektere over din restitution.
Hvis du ikke føler, at du har mulighed for at ændre noget, der øger din restitution, så kan det være en mulighed at trappe lidt ned for din træning, eller se om du kan optimere de timer, du bruger i centret.

Mvh

Den ærlige, personlige træner.